Langkah Mudah Untuk Mengatasi Writer’s Block

Apa itu Writer’s Block?

Writer’s Block adalah suatu keadaan yang dialami oleh pengarang terutama berkaitan dengan penulisan, di mana seorang pengarang kehilangan kemampuan untuk menghasilkan karya baru atau mengalami creative slowdown. Kehilangan kemampuan menulis dan menghasilkan karya baru ini bukan disebabkan oleh masalah komitmen atau kekurangan kemahiran menulis. Walau bagaimanapun, proses mengatasi writer’s block adalah berbeza bergantung kepada individu.

4 Sebab Berlakunya Writer’s Block

Terjadinya Writer’s Block adalah disebabkan oleh beberapa perkara bergantung pada individu. Sebilangan orang percaya bahawa writer’s block berpunca dari kekurangan idea atau bakat. Namun, perkara tersebut biasanya tidak berlaku.

Keraguan pada diri sebenarnya adalah sebahagian besar berlakunya writer’s block. Pada tahun 1970-an, penyelidik Yale Jerome Singer dan Michael Barrios mempelajari sekumpulan penulis profesional yang “disekat(blocked)” dalam pelbagai disiplin ilmu, dari penulisan layar hingga puisi. Selepas beberapa bulan, para penyelidik mendapati bahawa terdapat empat punca utama berlakunya writer’s block:

  • Apatis (Tidak Peduli). Penulis-penulis ini merasa terkongkong oleh “peraturan” penulisan dan berjuang untuk mencari “creative spark” mereka.
  • Kemarahan. Penulis ini sering bersikap narsis dan akan marah sekiranya sesuatu yang mereka ciptakan tidak disedari oleh orang lain.
  • Kebimbangan. Penulis ini bimbang bahawa mereka tidak cukup baik.
  • Masalah dengan orang lain. Penulis ini tidak mahu penulisan mereka dibandingkan dengan karya orang lain, sehingga menimbulkan rasa takut untuk menulis apa-apa.

8 Langkah Mudah Untuk Mengatasi Writer’s Block

Untuk bantu mengurangkan “creative block”, cuba idea ini:

  • Berehat. Lakukan sesuatu yang lain untuk sementara waktu, dan kembali beberapa hari (atau minggu, atau bulan) kemudian untuk melihat karya anda dengan mata dan idea yang segar.
  • Jump Ahead. Tulis potongan artikel, cerita, atau projek penulisan yang lebih kecil tanpa mengetahui di mana ia sesuai. Yang penting adalah terus berjalan. Banyak masalah diselesaikan semasa melakukannya. Elakkan bahagian yang mempunyai kesukaran tinggi. Tulis sahaja. Anda sentiasa dapat menulis semula draf pertama — memanfaatkan kebebasan itu. Kemudian kembali kepadanya.
  • Berpura-pura tidak pernah membaca karya anda sebelum ini. Mulakan pada awal karya dan baca terus. Ini dapat menjadikannya jelas bahagian mana yang tidak berada di landasan yang betul.
  • Lakukan perkara lain. Pergi dari meja anda. Lakukan aktiviti lain seperti pergi bersiar-siar. Peristiwa dan pemerhatian dalam kehidupan sebenar adalah kunci untuk memastikan kotak idea anda sentiasa penuh dan dapat menjadi inspirasi untuk penulisan terbaik anda.
  • Buat tarikh akhir untuk diri anda. Tekanan masa dapat menimbulkan fokus dan dapat memaksa anda membuat keputusan yang mungkin anda hindari.
  • Jadikan proses anda lebih visual. Tidak pasti bagaimana meneruskan bahagian atau bab? Beralih ke gambar rajah, nota Post-it atau sekadar pen dan kertas biasa. Kadang kala, menggambarkan masalah dapat membantu.
  • Lakukan sesuatu secara biasa. Tugas-tugas monoton seperti mandi, mengemas rumah, dan sebagainya menjadikan otak anda bergerak secara automatik, membiarkan “creative side” bebas untuk melamun tentang semua jenis perkara — termasuk bagaimana menyelesaikan masalah yang menyebabkan writer’s block.
  • Tulis semula. Ini adalah nasihat yang baik untuk semua penulis. Tulis tanpa bimbang tentang struktur ayat, tatabahasa, ejaan, atau sama ada apa yang anda katakan masuk akal atau tidak. Tulis sahaja tanpa meneka apa-apa. Walaupun sebahagian besarnya tidak dapat digunakan, ini adalah cara yang baik untuk melewati writer’s block.

Selamat Mencuba!

You may also like...

Popular Posts

Leave a Reply